Hoe zorg je voor een goed klastempo? 3 tips uit de praktijk!
Een grote drempel in het gebruik van voorleessoftware is dat dit het klastempo zou verstoren. Het kan altijd gebeuren dat er een leerling een technische vraag stelt of de tekst niet meteen kan openen. Of er is een verschillend tempo tussen de leerlingen zelf omdat de ene leerling al een tijdlang ervaring heeft met voorleessoftware terwijl de andere aan het begin staat. Voorleessoftware en een goed klastempo kunnen hand in hand gaan. Om je hierbij te helpen, delen we 3 tips uit onze whitepaper “Overwin drempels”.
Vlot kunnen typen is een terugkerende tip. Online typcursussen zoals Typ10 en de Typtuin of op school georganiseerde typlessen kunnen hier een uitweg bieden. Eva Roegiers (logopedist en zorgcoördinator) suggereert dat leerlingen vanaf de 3de graad basisonderwijs 100 aanslagen per minuut moeten kunnen typen om functioneel te zijn.
Een ander middel is om met SprintPlus te beginnen als studiehulpmiddel. Ingrid Coppens (leerkracht en zorgcoördinator) spreekt uit ervaring. Luidop studeren kan iedere leerling helpen, zeker auditieve studietypes. Op die manier ondervind je welke manier van werken bij jou past en focus je op één van de SprintPlus-functionaliteiten. Stapsgewijs kan je extra functies gebruiken.
Een derde tip is samen opleiding volgen. Aangezien leerlingen én leerkrachten niet steeds goed weten hoe ze de laptops met voorleessoftware moeten gebruiken, heeft coördinerend directeur Lieven Verkest besloten om iedereen op te leiden. Alle leerkrachten kregen een opleiding SprintPlus tijdens de lesuren. Op die manier was iedereen aanwezig en heeft iedereen een zekere basis onder de knie. Bovendien kregen alle kinderen die SprintPlus gebruiken samen een opleiding, ongeacht hun kennis van de software. Op die manier start iedereen op hetzelfde niveau.
Ontdek hoe je nog drempels kan overwinnen en download onze whitepaper!
Heb jij ook tips? Laat het ons weten, dan kunnen we anderen helpen met jouw best practices!