Oplossingen

De eerste stappen om een probleem op te lossen
  1. Ga na of Sprint volledig up-to-date is.
    Werk je met SprintPlus 2, dan vind je het versienummer terug onder het tabblad Bestand > Info. In SprintPlus 3 vind je het versienummer terug onder het tabblad Help > Info. Stemt dit versienummer niet overeen met het huidige versienummer, dan kan je SprintPlus updaten. Lees hiervoor het item Updates Sprint.
    Maak je gebruik van SprintPlus online, probeer alvast deze algemene probleemoplossingen:
    1. Handmatig document opslaan
    2. Pagina herladen via ctrl + shift + R
    3. Tabblad sluiten en opnieuw openen
    4. Geheugen (van de Chromebook) controleren
    5. Cachegeheugen wissen
       
  2. Zoek het probleem op in de Supportsectie van deze website.
    Op de Supportpagina vind je een antwoord op veelgestelde vragen en oplossingen voor een aantal problemen.
     
  3. Neem contact met ons op via het contactformulier.
    Beschrijf in detail welk probleem je ondervindt met welk onderdeel van SprintPlus. Vermeld zeker ook het serienummer van SprintPlus. Dit vind je onder de vorm SPRXXXXX terug onder het tabblad Bestand > Info in SprintPlus2. In SprintPlus 3 vind je het serienummer terug onder het tabblad Help > Info. Het staat ook vermeld op je Sprintostick of HASP-sleutel en op de doos waarin het pakket werd geleverd.
     
  4. Vraag hulp op afstand.
    Lees hiervoor het item Support op Afstand.
Demo start niet

Je kunt de demo installeren door op de link te klikken die je ontvangen hebt nadat je de demo hebt aangevraagd. Nadat je de installatie hebt doorlopen, kun je het programma opstarten door te dubbelklikken op het SprintPlus-icoon op het bureaublad of te klikken op het SprintPlus-icoon in het Startmenu van Windows. Bij het opstarten verschijnt er een venster waarin je kunt drukken op de knoppen Demoversie starten en Kies uw versie. Druk op Demoversie starten om de demo te starten. Hierna gaat de demoperiode van 30 dagen in.

Een demo kan maar eenmalig op eenzelfde pc worden geïnstalleerd. De demo kan wel op verschillende computers worden geïnstalleerd. Als de demo niet meer start, kan het zijn dat vroeger al een demo van SprintPlus op die pc werd geïnstalleerd.

Pdf wordt niet ingeladen in SprintPlus.online

Krijg je een foutmelding bij het openen van een pdf-document in SprintPlus.online? Controleer de volgende zaken:

  • Is er een goede internet verbinding? Probeer indien mogelijk een ander netwerk.
  • Leeg uw browser caches.
  • Als je een Chromebook gebruikt: controleer of je minstens 10% tot 20% vrije schijfruimte hebt.
  • Als je een Chromebook gebruikt en gebruik maakt van Google Workspace voor het beheren van het Google account van de gebruiker, zorg dat de volgende instelling juist staat:
    • Ga naar de gebruikersgegevens instellingen via Toestellen > Chrome > instellingen > zoek naar gebruikersgegevens > Alle lokale gebruikersgegevens wissen uitschakelen.
      Vraag hulp aan de ict-coördinator indien nodig.
      Meer informatie hierover vind je op de supportpagina van Google.
  • Als je een Chromebook gebruikt kan je een gebruiker meer dan 2GB schijfruimte geven. Zo is er voldoende ruimte om SprintPlus vlot te laten werken. Je kan dit aanpassen in admin.google.com bij: Apparaten > Chrome > Instellingen > Apparaat>Grootte cachegeheugen van apps en extensies. De waarde kan daar verhoogd worden. Let op dit staat in bytes, niet gigabytes.
Inlogproblemen

Vlot inloggen in enkele stappen voor nieuwe gebruikers:

  1. Je hebt je SprintPlus logingegevens ontvangen via e-mail.
  2. Je hebt de SprintPlus software gedownload en geïnstalleerd volgens de instructies uit de e-mail of onze "Lees voor" pagina.
  3. Bij het opstarten van de software, vul je je logingegevens die je ontvangen hebt in.
    Met deze logingegevens kan je niet inloggen op www.sprintplus.be, enkel op de software.

Wil je je wachtwoord wijzigen, klik dan hier.
Blijf je inlogproblemen hebben? Stuur een e-mail, we helpen je graag verder.

Corrupte bestanden

Het overkomt iedereen wel eens. Een bestand waar je aan hebt zitten werken, soms wel wekenlang, toont een foutmelding. Ineens blijkt het bestand beschadigd te zijn, “corrupt”. Het komt altijd ongelegen en is bijzonder frustrerend.

Vermijd verloren werk, volg deze tips:

  • Het lijkt haast een open deur intrappen, maar neem regelmatig een back-up. Bewaar de back-ups in de cloud, op een USB-stick, of op een externe harde schijf.
  • Werk je met gedeelde mappen? Vermijd alleszins om met meerdere personen in hetzelfde document te werken. Dit kan je doen door documenten uit bijvoorbeeld Google Drive of OneDrive eerst op je bureaublad te bewaren en dat je deze kopie dan te openen en bewerken in SprintPlus. Zo vermijd je dat verschillende leerlingen in hetzelfde document wijzigingen aanbrengen en opslaan of dat er synchronisatieproblemen optreden. Dit kan er namelijk voor zorgen dat een bepaald document corrupt geraakt.
Pdf wordt niet gelezen

Waarschijnlijk heb je een foto-pdf geopend. In zo'n pdf-document is geen tekst aanwezig. Je krijgt dan ook de volgende melding: "Er is geen tekst gevonden in dit document. Pas OCR toe om dit document te kunnen laten voorlezen."

Om na te gaan of er al dan niet tekst aanwezig is in het document kunt u de functietoets F7 van het toetsenbord gebruiken. Na het indrukken van F7 verschijnen er gekleurde kadertjes rond alle karakters (letters, cijfers) in het document. Indien er geen kadertjes verschijnen, is er geen tekst aanwezig in het document. Druk nogmaals op F7 om de kaders te verwijderen.

Indien er geen tekst aanwezig is in het document, dan moet u een OCR-programma gebruiken om de foto-pdf om te zetten naar een tekst-pdf. Voor SprintPlus kan een optionele OCR module worden aangekocht.

Wat is OCR?

Ik kan de ingevulde tekst van mijn kind of leerling niet zien?

Wanneer je in SprintPlus tekst invult, creëer je een extra laagje in je pdf. Dit laagje kan je enkel zien als je SprintPlus hebt of Sprint Viewer.
Je kan Sprint Viewer hier gratis downloaden.

Je kan de bestanden zelfs voorbereiden en verbeteren met de Sprint Viewer, ideaal voor leerkrachten. Let op: je opent je Sprint Viewer en nadien kan je de Sprintpdf's openen vanuit "Bestand" > "Bestand openen" > kies je document.

Computer of laptop formatteren

Voordat je jouw computer of laptop formatteert, moet de licentie van SprintPlus verwijderd worden. Start hiervoor SprintPlus op en ga naar "Bestand" > "Info" en selecteer "Licentie beheren" (SprintPlus 2). Vul het serienummer aan en druk op Volgende. Kies "Ik wens deze licentie te verwijderen" en druk op volgende. Hiermee wordt het aantal beschikbare activaties bij je licentie opnieuw verhoogd en kan je later SprintPlus opnieuw activeren op deze pc of op een andere. 

Ik kan mijn bestand niet afdrukken

Controleer welk type pdf je hebt. Indien je een pdf opslaat als secure pdf, dan kan je dat document niet meer afdrukken en dat is onomkeerbaar.

Licentie overzetten

Om een licentie over te zetten op een andere pc of laptop, ga je als volgt te werk:

  • Installeer SprintPlus op de nieuwe pc.
  • Open SprintPlus op de oude pc.
  • Ga naar "Bestand" > "Info" en selecteer" Licentie aanpassen". 
  • Vul het serienummer aan en klik op Volgende.
  • Selecteer "Ik wens de licentie via internet automatisch te verwijderen (aanbevolen)" en klik op Volgende. De licentie wordt van de computer verwijderd en vrijgegeven om opnieuw in gebruik te nemen op een andere computer.
  • Als er geen internetverbinding beschikbaar is of als de Jabbla webserver niet bereikbaar is, doe dan het volgende:

    • Klik Vorige.

    • Selecteer 'Ik wens mijn code telefonisch aan te vragen of ik beschik reeds over een code' en klik Volgende.

    • Contacteer unlock@jabbla.com of bel ons met je serienummer en vraag een verwijdercode aan.

    • Geef de verwijdercode in en klik Volgende.

  • Je Sprintlicentie zal worden verwijderd. Klik Voltooien.

  • Op de nieuwe pc voer je de registratieprocedure opnieuw uit.
Ik kan niet inloggen in SprintPlus.online

Niet iedereen heeft toegang tot SprintPlus.online. Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van het gratis leerkrachtenpakket heb je hier geen automatische toegang toe, je kan dit wel aanvragen. Indien jouw licentie je geen toegang geeft kan je dit wel aankopen.

Licentie heractiveren (na aangekochte upgrade)

Als je nieuw aangekochte onderdelen van SprintPlus in gebruik wil nemen, dan dien je je licentie te verwijderen en opnieuw te activeren.

De licentie verwijder je als volgt:

  • Ga naar het tabblad "Bestand" > "Info" > "Licentie aanpassen".

  • Geef je serienummer in en klik op Volgende.

  • Selecteer 'Ik wens de licentie via internet automatisch te verwijderen (aanbevolen)' en klik op Volgende.

  • Als er geen internetverbinding beschikbaar is of als de Jabbla webserver niet bereikbaar is, doe dan het volgende:

    • Klik Vorige.

    • Selecteer 'Ik wens mijn code telefonisch aan te vragen of ik beschik reeds over een code' en klik Volgende.

    • Contacteer unlock@jabbla.com of bel ons met je serienummer en vraag een verwijdercode aan.

    • Geef de verwijdercode in en klik Volgende.

  • Je Sprintlicentie zal worden verwijderd. Klik Voltooien.

Heractiveren doe je als volgt:

  • Dubbelklik op het Sprinticoon op je bureaublad en druk op "Licentie registreren".

  • Geef je serienummer in en klik op Volgende.

  • Selecteer "Ik wens de software via internet automatisch te activeren (aanbevolen)" en klik op Volgende.

  • Als er geen internetverbinding beschikbaar is of als de Jabbla webserver niet bereikbaar is, doe dan het volgende:

    • Klik Vorige.

    • Selecteer "Ik wens mijn activatiecode telefonisch aan te vragen of ik beschik reeds over een activatiecode" en klik Volgende.

    • Contacteer unlock@jabbla.com met je serienummer en pc-code.

    • Geef je activatiecode in en klik Volgende.

  • Je Sprintlicentie zal worden geheractiveerd. Klik Voltooien.

Ik kan me niet aanmelden op SprintPlus (Windowsversie)

Start je SprintPlus op en krijg je niet de mogelijkheid om je aan te melden? Je krijgt bijvoorbeeld een grijs scherm of een scherm om je licentie te activeren. 
Vermoedelijk liep er iets fout bij de installatie. Er is wellicht een verkeerde beveiliging geselecteerd. Je kan dit eenvoudig aanpassen via onze Setprotection.

  1. Zorg dat alles van SprintPlus afgesloten is (ook Word).
  2. Je vindt Setprotection terug in de Windows-verkenner onder C:\Program Files (x86)\SprintPlus 3
  3. Hierin zet je de beveiliging op Weblicentie, zoals in de afbeelding hieronder, en klik op ok.

Wanneer je SprintPlus hierna opnieuw opstart zou je normaal de mogelijkheid moeten krijgen om opnieuw in te loggen.

Verloren licentie

Als je licentie van SprintPlus verloren is gegaan, neem dan contact met ons op via het contactformulier of mail naar support@jabbla.com. Vermeld zeker het serienummer van je SprintPlus-pakket. Het staat ook vermeld op uw Sprintostick of HASP-sleutel en op de doos waarin het pakket werd geleverd.

SprintoPlus beschadigd of verloren

Indien de SprintoPlus USB-stick beschadigd is geraakt of verloren is gegaan, dan mag je contact met ons opnemen via het contactformulier of support@jabbla.com. Vermeld zeker het serienummer

SprintoPlus correct afsluiten

Je kan SprintPlus afsluiten en de SprintoPlus-stick uitwerpen in één keer.

  • Bewaar en sluit alle geopende bestanden in SprintPlus of in Word.
  • Sluit SprintPlus, Sprinter, Skippy en Word af.
  • Klik op het SprintoPlus-icoontje (groen bolletje met een USB-stick) in de taakbalk of dubbelklik op het Sprinto-icoontje in het systeemvak om het Sprinto venster te laten verschijnen.
  • Klik op het uiterst rechtse icoontje (paarse USB-stick met groene pijl) om SprintoPlus af te sluiten en uit te werpen.
  • Verwijder de stick uit de USB-poort.
Update je SprintPlus 3 USB-stick
  • Sluit de USB-stick aan op de computer.
  • Zorg ervoor dat SprintPlus volledig is afgesloten voordat je de update installeert: hiervoor sluit je:
    • beide SprintPlus-iconen in het systeemvak rechtsonder,
    • sluit je Microsoft Word, en
    • zorg je ervoor dat SprintoPlus niet meer is geopend in de Verkenner.
  • Download de update voor SprintoPlus 3.
  • Voer de installatie uit.
  • Selecteer tijdens de installatie "SprintoPlus USB-stick" om de update op de stick uit te voeren.
  • Bevat jouw licentie ook OCR? Download dan ook de update voor OCR.
    Voer deze update uit op elke computer of laptop waarop je OCR wil gebruiken.
SprintoPlus 2 updaten
  • Sluit de SprintoPlus stick aan op de computer.
  • Zorg ervoor dat SprintPlus volledig is afgesloten alvorens de update te installeren: hiervoor sluit je beide Sprint-icoontjes in het systeemvak rechtsonder, sluit je Microsoft Word en zorg je ervoor dat SprintoPlus niet meer is geopend in de Verkenner. 
  • Download de update voor SprintoPlus 2.
  • Voer het setupbestand uit.
  • Selecteer tijdens de installatie "SprintoPlus USB-stick" om de update op de stick uit te voeren.

Je kan er ook voor kiezen om de update uit te voeren vanuit SprintPlus 2 zelf via het tabblad Bestand > Info > Updates.

Mijn werkbalk verschijnt niet in Microsoft Word

Windows 2003 wordt niet meer ondersteund. Gebruik je een SprintoPlus-stick, hou er dan rekening mee dat de werkbalk enkel werkt in 32-bits versies van Microsoft Word.

In eerste instantie dien je ervoor te zorgen dat SprintPlus volledig up-to-date is. Lees hiervoor het item Updates Sprint. Verschijnt de werkbalk nog steeds niet na de update, doorloop dan de volgende stappen:

Word 2007

  1. Open Word 2007.  
  2. Klik op de Office-knop en selecteer Opties voor Word. Het venster Opties voor Word verschijnt op het scherm.
  3. Selecteer Invoegtoepassingen in de lijst aan de linkerkant. 
  4. Selecteer Uitgeschakelde items in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster Uitgeschakelde items verschijnt op het scherm.
  5. Selecteer SprintWordAddin en klik vervolgens op Inschakelen.
  6. Selecteer COM-Invoegtoepassingen in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster COM-Invoegtoepassingen verschijnt op het scherm.
  7. Zorg ervoor dat Sprint Word Addin is aangevinkt en klik op OK.
  8. Herstart Word. De Sprint werkbalk zou nu weer zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, dan zul je de werkbalk moeten registreren.

Word 2010

  1. Open Word 2010.
  2. Klik op het menu Bestand en selecteer Opties. Het venster Opties verschijnt op het scherm.
  3. Selecteer Invoegtoepassingen in de lijst aan de linkerkant.
  4. Selecteer Uitgeschakelde items in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster Uitgeschakelde items verschijnt op het scherm.
  5. Selecteer SprintWordAddin en klik vervolgens op Inschakelen.
  6. Selecteer COM-Invoegtoepassingen in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster COM-Invoegtoepassingen verschijnt op het scherm.
  7. Zorg ervoor dat Sprint Word Addin is aangevinkt en klik op OK.
  8. Herstart Word. De Sprint werkbalk zou nu weer zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, dan zul je de werkbalk moeten registreren.

Word 2013

  1. Open Word 2013.
  2. Klik op het menu Bestand en selecteer Opties. Het venster Opties voor Word verschijnt op het scherm.
  3. Selecteer Invoegtoepassingen in de lijst aan de linkerkant.
  4. Selecteer Uitgeschakelde items in het uitrolvenster naast Beheren en klik op Start. Het venster Uitgeschakelde items verschijnt op het scherm.
  5. Selecteer SprintWordAddin en klik vervolgens op Inschakelen.
  6. Selecteer COM-Invoegtoepassingen in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster COM-Invoegtoepassingen verschijnt op het scherm.
  7. Zorg ervoor dat Sprint Word Addin is aangevinkt en klik op OK.
  8. Herstart Word. De Sprint werkbalk zou nu weer zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, dan zul je de werkbalk moeten registreren.

Word 2016

  1. Open Word 2016.
  2. Klik op het menu Bestand en selecteer Opties. Het venster Opties voor Word verschijnt op het scherm.
  3. Selecteer Invoegtoepassingen in de lijst aan de linkerkant.
  4. Selecteer Uitgeschakelde items in het uitrolvenster naast Beheren en klik op Start. Het venster Uitgeschakelde items verschijnt op het scherm.
  5. Selecteer SprintWordAddin en klik vervolgens op Inschakelen.
  6. Selecteer COM-Invoegtoepassingen in het uitrolvenster naast beheren en klik op Start. Het venster COM-Invoegtoepassingen verschijnt op het scherm.
  7. Zorg ervoor dat Sprint Word Addin is aangevinkt en klik op OK.
  8. Herstart Word. De Sprint werkbalk zou nu weer zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, dan zul je de werkbalk moeten registreren.
Registreer de werkbalk in Word

Als je een vaste installatie van Sprint gebruikt en als de Sprint werkbalk in Word niet verschijnt na de vorige stappen, dan dient de werkbalk te worden geregistreerd. De procedure is dezelfde voor Microsoft Word 2007, 2010, 2013 en 2016. Windows 2003 wordt niet meer ondersteund.

  1. Ga via Configuratiescherm > Systeem na of je een 32 of 64 bitssysteem gebruikt.

  2. Voer de opdrachtprompt als Administrator uit. Dit doe je als volgt:
    • In Windows 7 en 8: typ 'cmd' in het Startmenu, klik rechts op het icoontje dat verschijnt en kies 'Als administrator uitvoeren'.  Een zwart venster verschijnt.
    • In Windows 10: klik op het vergrootglas rechts van het Start icoon en typ 'cmd', klik rechts op het icoontje dat verschijnt en kies 'Als administrator uitvoeren'. Een zwart venster verschijnt. 

  3. Typ in het zwarte venster het volgende commando over (geen copy/paste):
    • SprintPlus 2
      - Op 32 bits systemen: regsvr32 “C:\Program Files (x86)\Sprint 2\SprintWordAddin.dll”
      - Op 64 bits systemen: regsvr32 “C:\Program Files\Sprint Office Addin\SprintWordAddin.dll”
    • SprintPlus 3
      - Op 32 bits systemen: regsvr32 “C:\Program Files (x86)\SprintPlus 3\SprintWordAddin.dll”
      - Op 64 bits systemen: regsvr32 “C:\Program Files\Sprint Office Addin\SprintWordAddin.dll"

  4. Druk op Enter. Er verschijnt een melding als de registratie is gelukt.
SprintPlus-werkbalk in OpenOffice

De geïntegreerde SprintPlus-werkbalk is enkel beschikbaar voor Microsoft Word. Het is wel zo dat je een bestand dat is aangemaakt in eender welke andere tekstverwerker (zoals OpenOffice) gemakkelijk kunt opslaan in een formaat dat kan worden gelezen door SprintPlus (txt, rtf of pdf). Daarnaast kun je ook de Sprinter-leesknop gebruiken om de tekst in OpenOffice zelf te laten voorlezen. De basisfuncties van SprintPlus kunnen rechtstreeks worden ingesteld met een rechtermuisklik op de Sprinter-leesknop. Voor alle andere functionaliteiten zul je de instellingen moeten wijzigen in SprintPlus zelf.